Kołdra obciążeniowa – co to jest, jak ją dobrać i czy warto ją stosować?

Opublikowano: 20 marca 2022, 15:24
kołdra obciążeniowa

Kołdry obciążeniowe dla dorosłych oraz dla dzieci to ostatnio coraz bardziej popularny temat. Czy taki rodzaj pościeli jest rzeczywiście w stanie przynieść nam jakieś korzyści? Czy kołdra obciążeniowa ma jakieś skutki uboczne? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu. 

Co to jest kołdra obciążeniowa?

Kołdra obciążeniowa, nazywana także kołdrą sensoryczną to specjalny rodzaj kołdry dla dorosłych jak i dla dzieci, która ma ciekawe właściwości. Wypełniona jest ona szkłem, ewentualnie stalą nierdzewną, co powoduje, że jest ona znacznie cięższa (ciężar kołdry dobieramy do naszej masy ciała). 

Aktywuje ona propriocepcję, czyli czucie głębokie, nazywane także zmysłem kinestetycznym. Dzięki temu nasze ciało ma ulepszoną orientację ułożenia swojego ciała. Dodatkowo taki delikatny ucisk (chociaż bardziej nazwałbym to „otuleniem”) dzięki ciężkiej kołdrze powoduje uczucie relaksu, uspokojenia, co pomaga w zasypianiu, ale także wpływa na jakość i głębokość snu. Dlatego też kołdry te nazywa się kołdrą sensoryczną, kołdrą grawitacyjną czy też kołdrą dociążeniową. Mówi się też o wpływie na poziom kortyzolu (tzw. „hormon stresu”) oraz serotoniny (tzw. „hormon szczęścia”) – obniżanie tego pierwszego i podnoszenie tego drugiego, jednak ciężko to dokładnie udowodnić i sprawdzić. 

Kołdra obciążeniowa może w skuteczny sposób poprawiać sen u dorosłego, jednak stosuje się ją także u dzieci (szczególnie jako element szerszej terapii), a nawet u zwierząt! 

Dla kogo sprawdzi się kołdra obciążeniowa? Przede wszystkim dla osób, które mają problemy ze snem (z samym zasypianiem czy jakością snu), szczególnie gdy problemy te powodowane są przez nadmierny stres, rozmyślanie, wiercenie się – dlatego, że kołderka obciążeniowa bardzo dobrze uspokaja, wycisza i relaksuje. Kołdra obciążeniowa to świetny element stosowany na bezsenność. 

Kołdra obciążeniowa jest często także dodatkowym elementem różnych terapii, np. terapii sensorycznych. Sama w sobie nie ma właściwości terapeutycznych, jednak może być zarówno elementem dodatkowym w terapii, jak i po prostu dodatkiem poprawiającym jakość naszego snu. 

Jak dobrać kołdrę obciążeniową?

Bardzo częstym pytaniem jest – jak dobrać wagę kołdry obciążeniowej dla dorosłych? Tutaj podstawowa zasada jest dosyć prosta – poleca się zacząć od mniej więcej 10% masy ciała (przy masie ciała 100kg – waga kołdry powinna wynosić 10kg itd.). Co ciekawe niektórzy preferują kołdry cięższe niż 10% masy ciała, ponieważ wtedy lepiej odczuwają benefity koca obciążeniowego. 

Inne aspekty związane z rozmiarem kołdry mogą być dostosowywane indywidualnie do naszego wzrostu czy rodzaju łózka, jakie stosujemy. 

Warto jednak zaznaczy, że kołdra obciążeniowa nie może być stosowana dla dwojga. Jeżeli dwie osoby chcą spać pod pościelą sensoryczną, to każda z nich musi mieć swój koc terapeutyczny. Chodzi tutaj zarówno o aspekty terapeutyczne – koc obciążający musi być dobrany do nasze masy ciała, jak i praktyczne – bardzo ciężko będzie przykryć się dwóm osobom jedną kołdrą obciążeniową, która z definicji jest dosyć ciężka. 

Ile powinna ważyć kołdra obciążeniowa?

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy – masa kołderki obciążeniowej powinna wynosić około 10% masy naszego ciała. Kołdry obciążeniowe mogą ważyć od około 4kg aż do nawet kilkunastu kilogramów. 

Jak należy stosować kołdrę obciążeniową?

Stosowanie kołdry obciążeniowej jest w zasadzie bardzo proste – po prostu śpimy pod nią w nocy. Jednak na początku poleca się stosowanie jej na mniejszej powierzchni ciała, zaczynając od dołu – na początku możemy użyć jej tylko na nogi, ewentualnie do poziomu bioder i stopniowo podnosić ją coraz wyżej. Na początku możemy także stosować ją krótszy czas – np. 15-20 minut, stopniowo wdrażając się w stosowanie kołderki obciążeniowej przez całą noc. Ja od razu spałem pod kołdrą dociskową całą noc i nie widziałem żadnych efektów ubocznych 😊

Przeciwwskazania i skutki uboczne stosowania kołdry obciążeniowej

Pościel obciążeniowa to naprawdę bardzo bezpieczny element poprawiający jakość naszego snu. Rzadko mogą występować problemy z jej stosowaniem, jest też kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę, jeżeli chcemy zastosować koc obciążający. 

W przypadku dzieci warto zacząć stosowanie kołdry w sposób stopniowy, na początku nie przykrywając całego ciała. U młodszych dzieci należy ją stosować pod nadzorem dorosłych i przeważnie tylko na kilkadziesiąt minut. Nie należy jej także stosować u osób, które same nie są w stanie zdjąć z siebie kołdry obciążeniowej. 

Pod względem przeciwwskazań zdrowotnych, warto skonsultować się ze specjalistą w przypadku:

– chorób sercowo-naczyniowych;

– zaburzeń oddychania, szczególnie obturacyjnego bezdechu śródsennego czy astmy;

– łamliwość kości czy osteoporoza;

– obniżone napięcie mięśniowe;

– inne problemy zdrowotne, które uniemożliwiają samodzielne zdjęcie kołdry.

Czy są skutki uboczne stosowania kołdry obciążeniowej? Zdarzają się one rzadko i dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego użytkowania koca obciążającego – zbyt długie jej stosowanie (od razu całą noc), przykrywanie całego ciała od razu lub tez zakrywanie szyi czy twarzy, czego nie należy robić. Zbyt długi czas stosowania może powodować przebodźcowanie, nadmierna stymulację, co z kolei może prowadzić do irytacji, poddenerwowania, zmęczeniem czy objawami bólowymi. 

Czy pod kołdrą obciążeniową można spać całą noc?

Tak jak pisałem wcześniej – docelowo pod kołdrą obciążeniową śpimy przez całą noc, jednak warto przyzwyczajać się do tego stopniowo – najpierw nie przykrywamy całego ciała i stosujemy ją krócej, stopniowo zakrywając większą powierzchnię ciała oraz stosując ją coraz dłużej. 

Jakie są opinie na temat kołdry obciążeniowej?

Coraz więcej osób stosuje pościel sensoryczną. Czy kołdra obciążeniowa im pomaga? Praktycznie w każdym wypadku spotkałem się z bardzo pozytywną opinią, szczególnie u osób, które mają problemy ze snem na tle nerwowym, nadmiernego pobudzenia, stresu. U takich osób kołdra obciążeniowa powoduje lepszy sen, uspokojenie i głębszy sen. Zdarzają się też przypadki osób, które nie odczuwają dużej różnicy, jednak nie spotkałem się jeszcze z negatywnym odbiorem kołdry obciążeniowej. 

Ja także stosuję kołdrę obciążeniową, i największy plus jej stosowania, jaki zauważyłem, to mniej przebudzeń w nocy. Ogólnie nie mam problemów ze snem, zasypianiem, ale to co mogłem wywnioskować, że w nocy budziłem się rzadziej. 

Czy warto stosować kołdrę obciążeniową?

Z naszego doświadczenia, opinii użytkowników oraz badań naukowych kołdra sensoryczna jest czymś, co zdecydowanie powinno poprawić jakość Twojego snu. Sprawdzi się szczególnie, jeżeli problemy ze snem powodowane są przez stres, nadmierne pobudzenie, natłok myśli, stany lękowe. Warto jednak także dbać o inne aspekty biohackingu, takie jak regularne godziny snu, unikanie niebieskiego światła przed snem, metody redukcji stresu, ponieważ nawet najlepsza kołdra obciążeniowa nie będzie w stanie zniwelować niedoborów snu czy nieregularnych godzin wstawania i kładzenia się spać. Warto także zaznaczyć, że kołdra obciążeniowa jest dosyć droga – jej cena to często kilkaset złotych.