Kordyceps chiński – grzyb zwiększający wydolność i libido

Opublikowano: 27 maja 2022, 05:39

Cordyceps to bardzo ciekawy rodzaj grzyba. Wyjątkowe jest to, w jaki sposób ten grzyb się rozwija – otóż jest on pasożytem, który „wyrasta” z ciał swoich ofiar, przede wszystkim bezkręgowców, takich jak mrówki. Jego zarodniki krążą w powietrzu, dostają się do układu nerwowego mrówki, zaburzając działanie układu nerwowego i kontrolując jej działanie (zainfekowana mrówka zaczyna wspinać się ku górze, gdzie będą lepsze warunki dla rozwoju cordycepsu). Ostatecznie staje się ona ofiarę i pierwszym żywicielem grzyba.

Kształtem może przypominać maczugę – stad nazwa maczużnik.

Wyróżniamy około 600 gatunków tego chińskiego grzyba, który rośnie przede wszystkim w Azji, ale także w wielu innych rejonach świata.

Mimo, iż kordyceps jest bardzo znany, to niestety jest znacznie słabiej przebadany niż soplówka jeżowata (lion’s mane) i reishi. W poniższym artykule przedstawię możliwe zastosowanie maczużnika tybetańskiego, wraz z dawkowaniem czy skutkami ubocznymi.

Kordyceps chiński – co to jest?

Kordyceps to nazwa całej grupy grzybów, do której zalicza się ich około 600 gatunków. Najbardziej znany z nich jest cordyceps sinensis, czyli maczużnik chiński. Cordyceps sinensis rośnie jedynie na wyżynie tybetańskiej. Oprócz cordyceps sinensis występuje także m. in Cordyceps Militaris, jednak to gatunek sinensis jest najlepiej przebadany i najbardziej skuteczny.

Tradycyjnie był on używany przede wszystkim w Chinach, a jego zastosowanie dotyczyło podnoszenia libido, hamowania zmęczenia, ale także wspieranie zdrowia nerek czy płuc.

Głównym znanym składnikiem aktywnym w cordycepsie jest cordycepina, która ma strukturę bardzo podobną do adenozyny. Adenozyna jest ważnym elementem w regulacji poziomu energii i zmęczenia (kofeina blokuje działanie właśnie adenozyny), dodatkowo adenozyna jest istotnym elementem ATP, czyli najważniejszej jednostki energetycznej w naszym ciele. Cordycepina jest składnikiem, który najprawdopodobniej odpowiada za większość efektów stosowania cordyceps.

Kordyceps – właściwości, czyli czego się spodziewać

Standardowym efektem działaniu wielu grzybów, w tym maczużnika tybetańskiego jest zmniejszanie stanów zapalnych, działanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne czy wspierające działanie układu odpornościowego.

Ale oprócz tego kordyceps wyróżnia działanie lecznicze na nerki, szczególnie po antybiotykoterapii lub po przeszczepie nerki. Działa także ochronnie na te narządy.

Ma także delikatny korzystny wpływ na płuca – badany był w przypadku astmy, ale także w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc.

Jednak grzyb himalajski jest najbardziej znany ze swojego wpływu na efekty treningowe, a w szczególności na wydolność i lepsze wykorzystanie tlenu. To właśnie sportowcy najczęściej wykorzystują cordyceps. Trzeba przyznać, że nie ma dobrych badań potwierdzających takie działanie cordycepsu, jednak może wpływać on na produkcję mleczanu, hamowanie odczuwania zmęczenia i lepsze wykorzystanie tlenu. Wiele osób doświadcza lepszej wydolności przy stosowaniu cordycepsu. Najbardziej jest on polecany w wysiłkach o dużej intensywności.

Inne domniemane właściwości cordycepsu, jak np. wsparcie pracy mózgu, lepsza regulacja glikemii, poprawa nastroju – niestety na tę chwilę nie zostały potwierdzone.

Jak brać kordyceps – czyli stosowanie w praktyce

Dawkowanie kordycepsu nie jest dobrze udokumentowane badaniami, dlatego też nie mamy pewności co do najlepszej, skutecznej dawki. Jednak w większości badań stosowano od 1,000 do 3,000mg ekstraktu dziennie, przeważnie podzielone na 2-3 porcje w ciągu dnia. Dlatego też polecamy stosować około 3g cordycepsu dziennie.

Dobrze jest stosować go z posiłkiem i nie przed samym snem, ze względu na możliwe działanie pobudzające.

W przypadku suplementów przede wszystkim zwracajmy uwagę, czy ekstrakt pochodzi z grzyba Cordyceps sinensis (to ten najlepiej przebadany i aktywny biologiczny), ale dodatkowo należy zwrócić uwagę na standaryzację na zawartość polisacharydów oraz adenozyny.

Kordyceps – odczuwane działanie

Jako, że jedną z głównych zalet i właściwości cordycepsu jest zawartość cordycepiny, która jest podobna do adenozyny, oraz może wspierać produkcję energii – jednym z najważniejszych odczuwanych efektów przy stosowaniu cordycepsu jest zwiększenie poziomu energii, hamowanie zmęczenia, ale także – jak już wspominałem – możliwa poprawa efektów sportowych.

Oprócz tego wspiera on działanie różnych narządów w ciele, w tym nerek i płuc, co także może przełożyć się na lepsze samopoczucie.

Pod względem przeciwwskazań do stosowania kordycepsu, oraz możliwych skutków ubocznych, to nie ma ich zbyt – przede wszystkim ze względu na małą ilość badań. Jednak możliwe odczuwalne skutki uboczne to suche usta, biegunka, nudności. Zdecydowanie odradzamy także stosowanie cordycepsu w przypadku chorób chronicznych, ciąży czy karmienia piersią. Stosowanie w przypadku chorób koniecznie należy skonsultować ze specjalistą.

Jakie są opinie po stosowaniu kordycepsu?

Jak już wspomniałem – kordyceps bardzo często stosowany jest w celu poprawy osiągów sportowych, zwiększania poziomu energii, ewentualnie wsparcia działania narządów, takich jak nerki. Wielu sportowców doświadcza poprawy wydolności i hamowania zmęczenia. Z mojego doświadczenia jest to jeden z lepiej odczuwalnych suplementów pod tym względem, więc mogę go polecić dla celów sportowych, mimo braku szerszych badań nad jego zastosowaniem.

Jaka jest cena kordycepsu?

Cordyceps nie jest specjalnie drogim suplementem, jego cena jest podobna do większości suplementów ziołowych czy grzybów. Za jedno opakowanie, która starczy nam na mniej więcej miesiąc powinniśmy zapłacić 40-50zł.

Podsumowanie

Cordyceps to dosyć popularny i często stosowany grzyb, który jednak nie ma szerokiej bazy badań, które udowodniłyby jego zastosowanie. Obecnie najczęściej polecany jest jako suplement wspierający efekty i sportowe i to właśnie w tym aspekcie są największe nadzieje związane z cordycepsem.