Różeniec górski adaptogen, który hamuje zmęczenie i poprawia nastrój.

Opublikowano: 28 kwietnia 2022, 14:43

Różeniec górski, który często mylnie nazywany jest „różańcem górskim” to drugi najbardziej znany adaptogen po ashwagandzie. Mimo, iż korzeń arktyczny (inna nazwa różeńca) także zalicza się do adaptogenów, to ma jednak zgoła inne efekty na nasz organizm, które opiszę w tym artykule. 

Co to jest różeniec górski

Rhodiola rosea (angielska nazwa różeńca) to roślina należąca do rodziny gruboszowatych, która występuję m.in. w Azji, Ameryce Północnej, ale także w Polsce (w Sudetach i Karpatach). 

Tradycyjnie był on używany jako remedium na zmęczenie (to jedno z głównych zastosowań różeńca), ale także jako adaptogen – czyli substancja wspierające walkę ze stresem. 

Jak widać to działanie mocno różni się od ashwagandhy, która głównie działa uspokajająco. Różeniec hamuje zmęczenie i wręcz pobudza, oprócz tego ma bardzo korzystny wpływ na nastrój czy osiągi treningowe. 

Różeniec górski właściwości zdrowotne

Różanecznik górski ma ciekawe właściwości: 

– działa neuroprotekcyjnie;

– ma działanie antyoksydacyjne;

– może wpływać na poziom serotoniny; 

– może także wpływać na długowieczność. 

Właściwości wyciągu różeńca górskiego bezpośrednio przekładają się na jego działanie, co opiszę dalej. 

Działanie różeńca górskiego w praktyce 

Na co pomaga korzeń arktyczny? Ma on naprawdę wiele zastosowań, z czego kilka już omówiłem. Jednak zbierając to wszystko razem:

– hamuje zmęczenie, co jest jego głównym działaniem. Zapewne to właśnie przez hamowanie zmęczenia może także wpłynąć korzystnie na nastrój, a być może także na efekty treningowe. Dzięki hamowaniu zmęczenia wpływa także korzystnie na ogólne samopoczucie;  

– poprawa funkcji kognitywnych, lepsza praca mózgu. Zapewne w największym stopniu związane jest to z hamowaniem zmęczenia. Może poprawić uwagę czy szybkość przetwarzania informacji; 

– wpływa korzystnie na nastrój. Może działać korzystnie zarówno w depresji, jak i zaburzeniach nastroju. Zmniejsza też odczuwane stany lękowe. Oczywiście różeniec górski nie jest lekiem na depresję, nie należy go także łączyć ze standardowo stosowanymi lekami w leczeniu depresji (SSRI); 

– oprócz tego zmniejsza stany zapalne w organizmie i poprawia reakcję na stres. 

Arktyczny korzeń stosowany jest czasem także na bezsenność, jednak jakość badań pod tym względem nie jest zadowalająca. Skuteczniejsza może okazać się ashwagandha czy gotu kola. 

Dodatkowo różeniec górski bywa stosowany na nerwicę, gdzie w pewnym stopniu może być pomocny. 

Różeniec górski właściwości lecznicze

Korzeń różeńca górskiego nie jest lekiem, więc tak naprawdę nie możemy mówić o działaniu leczniczym, jednak – jak widać powyżej – jego zastosowanie jest dosyć szerokie. 

Różeńca górskiego nie powinniśmy także przyjmować z lekami psychotropowymi, a ogólnie łączenie go z lekami, czy też zastosowanie w chorobach chronicznych powinniśmy konsultować z lekarzem.

Prawdopodobnie różeniec górski nie ma wpływu na działanie tabletek antykoncepcyjnych, a może on wpływać korzystnie na libido i funkcje seksualne.  

Różeniec górski – jak wygląda dawkowanie

Ekstrakt z różeńca górskiego należy odpowiednio dawkować, by osiągnąć pożądane efekty. W tym przypadku, podobnie jak przy innych adaptogenach (ashwagandha, bacopa monnieri czy gotu kola) – kluczowa jest standaryzacja na składniki aktywne, co potwierdza jakość i skuteczność suplementu. Suplementy bez standaryzacji są gorszej jakości i ciężko, by wywołały oczekiwany efekt. 

Kłącze różeńca górskiego powinno być standaryzowane na dwa składniki – rozawiny i salidrozydy. W Polsce większość ekstraktów jest standaryzowane jedynie na ten pierwszy składnik, a oba mają kluczowe działanie. 

A więc jakie dawki należy stosować? Zaleca się od 300 do 600mg dziennie dobrego ekstraktu, jednak nawet mniejsze dawki mogą hamować zmęczenie. 680mg to maksymalna skuteczna zalecana dawka, większe powodują wręcz gorsze efekty. 

Jak długo stosować różeniec górski? Ja standardowo polecam maksymalnie 3 miesiące, a na pewno nie powinniśmy przekraczać roku stosowania. Co ciekawe różeniec może działać także doraźnie, więc możemy go stosować w momencie, gdzie odczuwamy większe niż zwykle zmęczenie (np. nie wyspaliśmy się). Jednak dopiero stosowanie codziennie da pełne benefity.

Różeniec górski stosować lepiej przed czy po jedzeniu? Nie ma to ogromnego znaczenia, jednak najczęściej stosuje się go do śniadania. 

Można także spotkać ekstrakty alkoholowe z różeńca górskiego, w tym nalewki. Brak badan na ludziach na temat działania takich ekstraktów, jednak możliwe, że podobnie jak w przypadku ashwagandhy, efekt będzie bardzo dobry. 

Różeniec górski przeciwwskazania do stosowania 

W badaniach naukowych na ludziach nie wykazano istotnych skutków ubocznych stosowania różeńca, jednak warto zwrócić uwagę, żeby nie łączyć go z niektórymi lekami, w szczególności antydepresantami. 

Różeniec górski czy warto stosować?

Rhodiola to naprawdę dobrze przebadany i skuteczny adaptogen, więc zdecydowanie warto go spróbować, szczególnie jeżeli mamy problemy ze zmęczeniem, nastrojem, czy też chcemy poprawić osiągi sportowe. 

Po jakim czasie działa różeniec górski?

Pełne działanie otrzymamy po kilku tygodniach stosowania, jednak bardzo często efekt hamowania zmęczenia otrzymujemy doraźnie, praktycznie od razu po spożyciu. 

Jaki różeniec górski wybrać?

Pod względem jakości różeńca kierujmy się standaryzacja, o czym już wspominałem. Ekstrakt standaryzowany na rozawiny i salidrozydy będzie zdecydowanie najlepszy, a ekstrakty bez standaryzacji – nie będą miały spodziewanego efektu. 

Różeniec górski – potencjalne skutki uboczne

Tak jak pisałem wcześniej – różeniec jest naprawdę bezpiecznym suplementem i bardzo rzadko powoduje skutki uboczne. Należy jedynie uważać przy łączeniu go z lekami typu SSRI, czy ewentualnie innymi lekami i suplementami, które wpływają na poziom serotoniny. 

Różeniec górski a odchudzanie

Niestety różeniec nie będzie miał dużego wpływu na odchudzanie. Jedyny mechanizm, który może zadziałać, to poprzez wyższy poziom serotoniny czy dopaminy możemy mieć mniejszą chęć na słodkie i podjadanie (bardzo często jemy niezdrowe rzeczy, żeby poprawić sobie nastrój). 

Czy różeniec górski podnosi ciśnienie?

Nie, różeniec górski nie ma istotnego wpływu na ciśnienie krwi, a bardziej prawdopodobne jest obniżanie ciśnienia. 

Różeniec górski – opinie

Różeniec jest naprawdę cenionym adaptogenem o dobrym i odczuwalnym działaniu, dlatego zdecydowana większość jego użytkowników jest bardzo zadowolona z działania. Przy dobrym ekstrakcie możemy się spodziewać większego poziomu energii, lepszego nastroju i poprawy efektów treningowych.