Grzyb reishi – dla poprawy odporności oraz uspokojenia

Opublikowano: 27 maja 2022, 05:52
reishi

Grzybek reishi, nazywany też ganoderma lucidum, to jeden z popularniejszych grzybów stosowanych w celu poprawy zdrowia. Wyróżnia go to, że spośród wszystkich stosowanych grzybów ma tak naprawdę najwięcej badań naukowych oraz potencjalnych zastosowań. Reishi i cordyceps czy soplówka jeżowata to obecnie najbardziej znane i najczęściej stosowany suplementy grzybowe.

Bardzo często mówi się o jego działaniu przeciwnowotworowym, co rzeczywiście zostało udokumentowane, jednak w żadnym wypadku nie polecamy stosowania go na własną rękę w przypadku takiej choroby.

Popularna jest także kawa z ganodermą, jednak jak się przekonasz z artykułu – nie jest to najlepsza metoda stosowania reishi.

Dawki, stosowane ekstrakty, standaryzacja to rzeczy, które mają duże znaczenie dla stosowania lakownicy w praktyce, ponieważ w zależności od suplementu – stosowane dawki mogą znacznie się między sobą różnić.

Reishi jest także uważany za jeden z najbezpieczniejszych grzybów, przy stosowaniu którego praktycznie nie wykazano skutków ubocznych.

W tym artykule opiszę działanie i zastosowanie reishi, dawkowanie w praktyce, a także potencjalne efekty uboczne.

Grzyb reishi – co to jest?

Grzybki reishi, po polsku nazywane lakownicą żółtawą, to grzyb stosowany w tradycyjnej medycynie chińskiej od tysięcy lat, ale także medycynie japońskiej oraz koreańskiej. Obecnie staje się bardzo popularny na zachodzie.

Ganoderma ma naprawdę szeroki wpływ na organizm – działa antyoksydacyjnie, korzystnie w przypadku zespołu metabolicznego, wyciszająco i wspierająco dla układu odpornościowego.

Często mówi się o stosowaniu grzyba reishi na raka i mimo, iż potencjalnie wykazano jego działanie przeciwnowotworowe, to zdecydowanie nie polecamy jego suplementacji w przypadku nowotworów czy chorób chronicznych bez konsultacji ze specjalistą.

Lakownica ma ponad 400 aktywnych składników o szerokim działaniu, co wskazuje jak duży potencjał ma ten suplement. Obecnie nie znamy działania i zastosowania wszystkich tych składników.

Grzyb reishi – właściwości

Nad grzybem reishi przeprowadzono naprawdę sporo badań naukowych, dzięki czemu dobrze znamy mechanizmy jego działania, oraz potencjalne zastosowanie, ale także aspekt bezpieczeństwa i potencjalnych skutków ubocznych.

Bardzo znany i szeroko udokumentowany jest jego wpływ na układ odpornościowy, korzystnie wpływając na ilość limfocytów czy komórek NK, co może wspierać walkę z różnymi infekcjami i potencjalnie chorobami chronicznymi, gdzie działanie układu odpornościowego jest zaburzone. Może on także zmniejszać objawy infekcji dolnych dróg oddechowych.

Dodatkowo poprawia on subiektywne samopoczucie, ale także nastrój, przede wszystkim zmniejszając objawy depresyjne, stany lękowe, oraz powodując efekt wyciszenia. Może także hamować uczucie zmęczenia.

Ma ona także korzystny wpływ na lipidogram, obniżając poziom trójglicerydów, oraz podnosząc poziom HDL (tzw. „dobry cholesterol”).

Oprócz tego ma bardzo szerokie działanie przeciwzapalne oraz antyoksydacyjne.

Grzyb reishi – badania naukowe

Reishi nazywany jest także „grzybem nieśmiertelności”, jednak obecnie w żaden sposób nie udowodniono jego wpływu na długowieczność.

A więc tak wyglądają właściwości lecznicze grzybów reishi, a jak to wygląda w praktyce?

Grzyb reishi – działanie w praktyce

Jakie efektu możemy się spodziewać przy suplementacji reishi?

Przede wszystkim jest to działanie uspokajające, wyciszające, lekko poprawiające nastrój i koncentrację. Te efekty jesteśmy w stanie odczuć zaraz po zastosowaniu reishi.

Drugie bardzo silnie udowodnione działanie to korzystny wpływ na pracę układu odpornościowego. Przeważnie tego efektu nie jesteśmy w stanie odczuć od razu, jednak w przypadku przeziębień, infekcji, czy też wzmocnienia układu opornościowego oraz prewencji zachorowań reishi wydaje się bardzo dobrym wyborem.

Z racji swojego działania uspokajającego i wspierającego odporność, reishi bardzo często stosowany jest wieczorem/przed snem, a może także wpływać korzystnie na jakość snu.

Grzyb reishi – potencjalne skutki uboczne

W badaniach naukowych praktycznie nie wykazano skutków ubocznych stosowania reishi, jednak ze względu na to, że zalicza się od do grzybów, a dodatkowo ma bardzo dużo potencjalnych składników aktywnych – warto zachować ostrożność przy jego stosowaniu.

W badaniach naukowych nie wykazano toksyczności dla nerek, wątroby czy DNA, a więc nie uważa się go substancję obciążającą nasze ciało czy nerki.

Grzyb reishi – przeciwwskazania do stosowania

Reishi silnie moduluje działanie układu odpornościowego, wpływając na różne cytokiny, ilość limfocytów czy komórek NK, oraz zmniejszając stan zapalny. Dla większości osób będzie to działanie pożądane, jednak w przypadku chorób chronicznych, czy też chorób autoimmunologicznych taki efekt nie zawsze jest korzystny. W przypadku chorób chronicznych i przyjmowania leków, w szczególności immunosupresyjnych – skontaktuj się ze specjalistą przed rozpoczęciem przyjmowania reisihi.

Zdecydowanie nie polecamy także stosowania reishi w ciąży, w przypadku karmienia piersią, ale także u dzieci, ponieważ nie znamy potencjalnych efektów i skutków ubocznych.

Tak jak wspomniałem – reishi ma dobre badania naukowe pod kątem zastosowania w nowotworach, jednak zdecydowanie odradzam komukolwiek stosowanie go na własną rękę w tym wypadku.

Grzyb reishi – dawkowanie

Nie ma obecnie ujednoliconego dawkowania pod względem zdrowotnym, ale jak grzyby reishi najczęściej stosujemy w praktyce?

Ekstrakty ganodermy mocno się między sobą różnią. Suplement z lakownicą powinien pochodzić z owocników grzyba, a nie innych jego części. Jeżeli suplement nie jest standaryzowany, a producent nie napisał z której części grzyba jest ekstrakt – prawdopodobnie będzie on słabej jakości.

Dodatkowo ekstrakt powinien być standaryzowany na zawartość składników aktywnych, co zapewni nas o jakości danego suplementu. Reishi powinien być standaryzowany na zawartość polisacharydów, beta-glukanów oraz triterpenów. W przypadku takiego ekstraktu nie trzeba stosować dużych dawek dla dobrych efektów – poleca się wtedy stosowanie 2-3 dawek po 400-800mg dziennie.

Standardowo dla lepszego wchłaniania najlepiej jest stosować go z posiłkiem.

W przypadku ekstraktu bez standaryzacji polecane dawki są większe – wynoszą około 5g dziennie, najczęściej podzielonych na trzy dawki (np. 1800mg, trzy razy dziennie). Dotyczy to standardowego grzyba w postaci suszonej (najczęściej proszek). Jeżeli przenieść to na grzyba w zwykłej postaci – daje to aż 50g.

Są także ekstrakty alkoholowe oraz wodne, przy czym ekstrakty alkoholowe mogą być bardzo skuteczne. Dawki polecane w ekstrakcie alkoholowym to zaledwie około 6mg.

Mimo, iż niektóre grzyby stosowane są z kawą (najlepszym przykładem jest lion’s mane), to ze względu na swoje właściwości kawa z grzybkiem reishi nie jest najbardziej polecaną formą jego stosowania, ponieważ działa on raczej uspokajająco i wyciszająco.

Jak długo należy stosować reishi? Najdłuższe badania nad jego zastosowanie trwały nawet do pół roku, jednak moim zdaniem ze względu na silny wpływ na układ odpornościowy – nie należy stosować go dłużej niż 8 tygodni pod rząd.

Grzyb reishi – opinie

Ganoderma jest naprawdę cenionym i lubianym grzybem, ze względu na jego odczuwalne efekty, oraz silne wsparcie układu odpornościowego. Działanie wyciszające, uspokajające bardzo często wykorzystywane jest w okresie stresu, nadmiaru pracy, ale także dla poprawy snu.

Z kolei silne wsparcie układu odpornościowego to efekt, które oczekujemy w przypadku trwającej infekcji, ale także dla prewencji potencjalnych przeziębień czy infekcji.

Z mojego doświadczenia w przypadku trwającego przeziębienia czy infekcji reishi jest w stanie dosyć szybko „postawić nas na nogi”, więc często polecam i stosuję go pod tym względem.

Bardzo często używam go także jako wsparcie układu odpornościowego, który z jakichś względów nie działa odpowiednio i mamy do czynienia z częstymi infekcjami.

Dodatkowo, ze względu na działanie wyciszające bardzo często stosuje go na wieczór, w celu lepszego snu, wyciszenia, ale także wsparcia działania układu odpornościowego.

Grzyb reishi – cena

Podobnie jak inne grzyby – reishi nie należy do najtańszych suplementów. Bardzo często jedno opakowanie tego grzyba kosztuje ponad 50zł i starcza on na około miesiąc, w zależności od dawkowania.

Jednak tak jak wspomniałem – raczej używa się go cyklicznie, nie dłużej niż 6-8 tygodniu, po czym warto zrobić dwa tygodnie przerwy.

Grzyb reishi – podsumowanie

Reishi to naprawdę dobrze przebadany grzyb o szerokim zastosowaniu. Ze względu na jego silny, korzystny wpływ na układ odpornościowy bardzo często polecam go zarówno w przypadku trwającej infekcji, ale także dla wsparcia osłabionego układu odpornościowego.

Oprócz tego jego działanie przeciwzapalne, uspokajające i wyciszające bardzo dobrze się sprawdzi w przypadku dużego stresu czy problemów ze snem.

Mimo jego ceny uważam, że skuteczniej się sprawdzi dla wsparcia odporności niż najczęściej stosowane w tym celu suplementy, takie jak witamina C.